Wednesday 29 May 2013

Entri 5 : Kenal pasti suatu isu di dalam negara atau di luar negara sama ada isu sosial atau
  politik atau pendidikan. Berikan ulasan anda.

            Republik China terkenal dengan kebolehan mereka dalam mencipta produk yang hampir serupa dengan produk canggih negara-negara lain. Namun disebalik kelebihan tersebut yang di anggap tidak adil, ekonomi Republik Rakyat China sebenarnya ialah ekonomi kedua terbesar di dunia mengikut Keluaran Dalam Negara Kasar selepas Amerika Syarikat. Ia merupakan ekonomi utama dunia yang pesat berkembang, dengan purata pertumbuhan ekonomi 10% untuk 30 tahun yang lepas. China juga merupakan pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar barangan di dunia. Enam rakan dagangan utamanya (Amerika Syarikat, Jepun, Hong Kong, Korea Selatan, Taiwan, Jerman) membentuk lebih 50% daripada jumlah perdagangan antarabangsa China.
            Kehebatan ekonomi Republik China ini bermula apabila Parti Komunis China (CCP) menformulakan dasar ekonominya sebagai sesuatu yang sosialis 'dengan karekter China'. Dimulai dengan tahun 1978 kepemimpinan China telah mereformasikan sektor ekonominya daripada suatu yang berasaskan sistem ekonomi kawasan pusat ala Soviet kepada suatu yang lebih kapitalis akan tetapi masih di bawah kawalan politik CCP. Kearah ini pentadbiran menukar ke sistem responsibiliti para keluaga dalam pertanian dalam penggantian sistem lama yang berasaskan penggabunggan, menambah kuasa pegawai tempatan dan pengurus kilang dalam industri, dan membenarkan pelbagai pengusahawanan dalam servis dan perkilangan ringan, dan membuka ekonomi kepada perdagangan dan pelaburan luar. Kawalan harga juga telah dilonggarkan. Ini telah mewujudkan penukaran sistem ekonomi berasaskan komunis kepada sistem ekonomi campuran komunis dan kapitalis.
            Perubahan sedikit demi sedikit ini ternyata membuka mata masyarakat dunia, terutamanya negara-negara dunia. Apatah lagi kuasa Amerika Syarikat sebagai pemegang ekonomi dunia semakin terjejas dengan kehebatan Republik China ini. Malaysia sepatutnya mencontohi visi Republik China ini agar Malaysia juga satu hari nanti menjadi antara kuasa besar pemegang ekonomi dunia walaupun Malaysia hanya sebuah negara yang kecil. Kepadatan penduduk yang kurang sehingga menyebabkan tenaga buruh dan tenaga pakar yang kurang bukanlah satu alasan. Malaysia seharusnya bijak mengeksploitasi dan menguruskan sumber yang masih banyak berbaki di bumi Malaysia ini.

            Mungkin dalam anggaran 20, 30 tahunakan datang, sekiranya Republik China mengekalkan prinsip mereka dalam pemerintahan negara tersebut, tidak dapat disangkal lagi kuasa Amerika Syarikat sebagai pemegang ekonomi nombor satu dunia akan berjaya dipintas. Disebalik kejayaan tersebut, Malaysia yang bercita-cita, menjadi negara moden, haruslah bijak menjalinkan hubungan yang erat dengan Republik China agar matlamat tersebut berjaya dicapai dan bukan sekadar angan-angan. Segala yang baik patut dicontohi dan begitu juga seabliknya. Sebagai rakyat Malaysia, amatlah berbesar hati jika dapat melihat negara sendiri maju dan harmoni setanding dengan negara-negara hebat lain. 

No comments:

Post a Comment