Wednesday 29 May 2013

Entri 3 : Apakah kerjaya yang anda fikir paling sesuai dengan ijazah yang anda miliki.
  Kemuka tiga hujah yang boleh meyakinkan majikan untuk mengambil anda bekerja.


Menjadi mahasiswa di Universiti Utara Malaysia (UUM) dengan mengambil kos Pentadbiran Perniagaan merupakan satu cabaran yang perlu ditempuhi dengan matang. Pentadbiran Perniagaan yang merupakan antara kursus utama di UUM, serta kebanyakan Institut Pengajian Tinggi (IPT) yang lain, kursus ini boleh dianggap sebagai kos lambakan. Persaingan sengit perlu ditempuhi bagi pelajar lepasan kos ini. Hal ini merupakan satu amaran kepada pelajar yang masih menuntut di IPT terutama yang mengambil kos ini, juga kepada diri saya yang mengambil kos ini. Mungkin antara kerjaya yang boleh menjamin pelajar-pelajar lepasan ijazah kos ini, adalah dengan menjadi cikgu. Mengikuti Kursus Pengajian Lepasan Ijazah selepas pengijazahan mungkin merupakan jalan terbaik, sebagai jaminan kerjaya menjadi guru selepas itu. Berikut merupakan antara hujah terbaik sebagai sebab kerjaya guru sesuai kepada pelajar lepasan kos Pentadbiran Perniagaan, yang saya ambil di UUM ini.
Dalam mengejar kemajuan dunia yang semakin pesat, kerajaan tidak ketinggalan untuk berusaha meningkatkan taraf hidup rakyat. Antara usaha kerajaan kini adalah untuk melahirkan golongan usahawan yang lebih ramai agar industri perniagaan negara dapat dinaik taraf sekurang-kurangnya setingkat lagi. Justeru, peranan guru dalam bidang Pentadbiran Perniagaan amatlah penting dalam menerapkan jiwa berniaga dalam kalangan anak-anak muda agar mereka menjadi ushawan berjaya suatu hari kelak. Bimbingan guru mata pelajaran ini amatlah penting.
Selain itu, kos ini juga mengajar saya menjadi pelajar yang berkemampuan untuk menjadi tenaga pengajar yang baik. Kebanyakan tenaga pengajar memperoleh kerjaya sebagai guru lebih kepada nasib atau pun dengan bantuan ‘orang dalam’. Bukanlah dengan kemampuan atau kemahiran mereka semata-semata. Jika dinilai kelayakan guru dahulu lebih rendah gred peperiksaannya berbanding sekarang. Perkara ini berpunca daripada kuota tenaga pengajar dahulu dibuka luas berbanding dengan sekarang. Hal ini bermakna, guru pada masa dahulu diambil sebagai guru walaupun mereka tidak benar-benar layak. Jika dibandingkan sekarang, calon untuk menjadi guru terlalu ramai sehingga memeningkan kepala Kementerian Pelajaran untuk memilih calon sesuai. Permasalahan ini disebakan pihak terbabit terpaksa memilih guru secara rambang atau memilih calon yang ada hubungan dengan kakitangan Kementerian Pelajaran. Hal ini terbukti apabila ramai pelajar yang melepasi ujian Inventori Pemilihan Pendidik Malaysia (MEDSI) dipilih secara rawak untuk mengikuti program pendidikan di IPTA. Mereka tidak dipilih berdasarkan kriteria yang tepat.
Malahan, sebagai antara hujah yang bernas, pemilihan kerjaya guru yang saya pilih lebih kepada untuk membela nasib guru lelaki dalam bidang Pentadbiran Perniagaan dan kos-kos lain yang semakin kurang. Apatah lagi kebanyakan pelajar yang lemah disekolah lebih tertumpu kepada murid lelaki. Kekurangan guru lelaki ini juga mungkin antara faktornya. Mungkin mereka lebih mesra untuk belajar bersama guru lelaki, tetapi dek kerana guru lelaki yang kurang, mereka menjadi segan untuk berbincang masalah pelajaran bersama guru wanita.
Tuntasnya, kredibiliti yang dinyatakan di atas terang dan jelas untuk membuktikan pelajar kursus Pentadbiran Perniagaan seperti saya sesuai menjadi guru. Selain dapat mendidik anak bangsa, guru yang mempunyai Ijazah Pentadbiran Perniagaan mampu melahirkan golongan usahawan yang ramai seperti yang dimahukan kerajaan Malaysia.







No comments:

Post a Comment